Löysitkö etsimäsi

Parrasvaloissa

Kuinka toimia, kun tv-kamerat sitten eräänä kauniina päivänä tulevatkin paikalle?

Yleistäen voidaan sanoa, että jokainen suomalainen amatööri- tai junioriseura ylittää kansallisen uutiskynnyksen kerran 20 vuodessa. Tuhkimotarinat vaikkapa Suomen cupissa kiinnostavat aina mediaa. Kun alasarjalainen raivaa tiensä kuudentoista tai kahdeksan parhaan joukkoon, on näkyvyys ja mediakiinnostus taattua.

Erilaiset junioriturnaukset ja niistä raportointi ovat joka kesäistä kauraa urheilulähetysten loppukevennyksinä.

Jos seura saa esimerkiksi järjestettäväkseen kansallisesti merkittävän ottelun, kannattaa jokainen kivi kääntää mahdollisimman suuren näkyvyyden saamiseksi. Muissa kuin Veikkausliigaseuroissa on harvoin päätoimista tiedottajaa. Kun on tiedossa, että tapahtuma saattaisi kiinnostaa valtakunnallista mediaa, on syytä nimetä henkilö, joka vastaa kaikista media-asioiden hoitamisesta kyseisen tapahtuman osalta. Tämä helpottaa organisointia ja median kanssa toimimista. Sopikaa seuran sisällä, että jokainen haastattelupyyntö ohjataan tälle henkilölle. Toimittaja nappaa useimmiten seuran verkkosivuilta valmentajan tai puheenjohtajan numeron ja soittaa suoraan heille. Vaikka seurajohtoa kuinka kihelmöisi antaa kaikenlaisia lausuntoja, täytyy jollain henkilöllä olla kokonaiskäsitys siitä missä mennään. On myös toimittajan etu, että hän tietää keneen olla yhteydessä, kun saapuu tapahtumaan.

Vaikka saatu näkyvyys voi rahallisesti olla samaa luokkaa kuin seuran koko budjetti, kannattaa kuitenkin aina muistaa, että tärkeintä on edelleen seuran yhteisesti asetetut tavoitteet. Julkisuus hinnalla millä hyvänsä on itsensä ja seuransa pettämistä. Älä siis mene helppoon median kanssa. Media ei sanele koska ja missä haastattelut tai kuvaaminen tehdään. Seura määrittelee aikataulun siten, että se ei vie päähuomiota itse pelistä.

Julkisen sanan neuvosto ja Suomen Journalistiliitto ovat linjanneet haastateltavan ja haastattelijan oikeudet seuraavasti:

– Haastateltavalla on oikeus saada ennakolta tietää, millaisessa asiayhteydessä hänen lausumaansa käytetään. Hänelle on myös kerrottava, jos haastattelua voidaan käyttää useammissa välineissä. Haastateltavan tulee aina saada tietää, onko keskustelu tarkoitettu julkaistavaksi vai ainoastaan tausta-aineistoksi.

– Haastateltavan pyyntöön tarkastaa lausumansa ennen julkaisemista on yleensä syytä suostua, jos se toimitusteknisesti on mahdollista. Oikeus koskee vain haastateltavan omia lausumia, eikä sillä saa luovuttaa journalistista päätösvaltaa toimituksen ulkopuolelle.

– Haastateltavan kieltoon julkaista lausumansa tulee suostua vain, jos olosuhteet ovat haastattelun antamisen jälkeen muuttuneet niin olennaisesti, että julkaiseminen olisi selvästi kohtuutonta.

– Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.


Toimittajat ovat pääsääntöisesti yhteistyökykyisiä, toki jokaisessa ammattiryhmässä löytyy myös haastavia tapauksia. Älä provosoidu toimittajan mahdollisista ennakkoasenteista, vaan pyri tuomaan esiin se, mikä seurallesi on tärkeää. Saattaa olla, että toimittaja on erikoistunut vaikkapa moottoriurheiluun tai muuhun joukkueurheiluun. Juttukomennus seurasi tapahtumaan saattaa olla toimittajalle pahinta pakkopullaa, samalla kun se on seurallesi suurin tapahtuma vuosiin. Pyri kääntämään tämä mahdollinen ristiriita eduksesi. Ole ylpeä siitä mitä olette, älä vähättele esim. olosuhteitanne tai muuten pieniä resursseja. Tehkää toimittajan työ helpoksi: laatikaa tiivistetty yhteenveto seuran historiasta ja toiminnasta. Aitous, ylpeys ja ilo seuran toiminnasta tarttuvat kyynisimpäänkin toimittajaan ja näkyvät varmuudella myös julkaistavassa uutisessa. Älkää kuitenkaan peitelkö totuutta, mikäli seuran menneisyydessä on tapahtunut jotain negatiivista Kun puhut totta, et voi jäädä kiinni.

Ammattitaitoinen toimittaja on seuraan yhteydessä etukäteen ja ilmoittaa tulevansa tekemään juttua. Pyrkikää järjestämään kohtuuden rajoissa olosuhteet sellaisiksi, että kuvausryhmä pystyy tekemään työnsä rauhassa. Perusoletuksena on, että tapahtumapaikalta löytyy toimiva verkkoyhteys, jonkinlaiset työskentelytilat ja virvokkeita. Eri kilpailujen yksityiskohtainen mediaohjeistus löytyy Palloliiton kilpailumanuaaleista. On aivan hyväksyttyä tiedustella minkälaista juttua toimittaja on tekemässä. On hyvä järjestää asiat siten, että kaikki haastattelut tehdään samalla kertaa. Rajatkaa tilaisuudet haastatteluille kuitenkin siten, että tapahtumapäivänä ennen itse ottelua haastatteluja ei tehdä. Peli on tärkein!

Käytä pelisilmää myös ottelun jälkeen. Toimittaja vetoaa kovaan kiireeseen ja haluaa haastatella pelaajaa heti loppuvihellyksen jälkeen. Useimmissa tapauksissa toimittajalla ei ole kiire minnekään muualle kuin kotiin. Juttu tapahtumasta tuskin tulee pääurheilulähetykseen, vaan ns. feature-tyyppisenä juttuna verkkoon, aamulähetykseen tai myöhemmin viikolla esitettävään urheilun ajankohtaisohjelmaan. Muistakaa: seura määrittää sen koska ja missä pelaajia ja valmentajia haastatellaan. Toimittaja saa esittää toiveensa, ja useimmiten ne pystytään toteuttamaan. Se ei kuitenkaan ole automaatio.

Kiihkeän ottelun jälkeen pelaajille ja valmentajalle on hyvä antaa hetki aikaa kerätä itsensä. Tunnekuohun vallassa kameran eteen menossa on vaaransa, ja kommentit voivat olla ajattelemattomia varsinkin, kun pelaajat eivät ole tottuneet työskentelemään median kanssa.

POINTTI. Sijoittaja Warren Buffet on todennut vapaasti suomennettuna jotakuinkin näin: “Hyvän julkisuuskuvan rakentaminen kestää 20 vuotta, mutta voit tuhota koko homman viidessä minuutissa. Jos uhraat tälle ajatukselle hetken, teet varmasti asiat hieman toisella tavalla, kuin olit ensin ajatellut.”


Jaa: