Löysitkö etsimäsi

Viestinnän välineet

 

Viimeisen viiden vuoden aikana tapahtunut tekninen kehitys on lisännyt merkittävästi käytössä olevia viestintäkanavia. Samalla se on pirstonut perinteistä mediakenttää perusteellisesti. Periaate on kuitenkin edelleen sama. Määrä ei koskaan korvaa laatua ja pitkäjänteistä työtä.

Verkkosivut

Suomalaisista jalkapalloseuroista n. 90 %:lla on omat verkkosivut. Loput 10 % ovat seuroja, joiden toiminta on hiipumisvaiheessa tai joiden toiminta on niin satunnaista, ettei kyseistä foorumia ole katsottu tarpeelliseksi. Tilanne on näiltä osin melko hyvä. Erillisen tarkastelun aihe on, kuinka moni seura päivittää aktiivisesti verkkosivujaan.

Millaiset verkkosivut ovat hyvät? Sellaiset, joilta jokainen löytää helposti itseään ja joukkuettaan koskevat tiedot ajanmukaisesti päivitettyinä. Juniori- tai amatööriseuran ei kannata satsata liikaa resursseja sellaisiin teknisiin sovelluksiin, joilla ei ole selvää lisäarvoa seuran toiminnalle.

Toki monen seuran toiminnassa on mukana alan ammattilaisia, jolloin heidän (toivottava!) talkootyönsä seuran verkkosivujen eteen kannattaa hyödyntää. Loppujen lopuksi ei ole tärkeää, millaisia animaatioita tai muita sovelluksia sivuilla pyörii. Sovelluksia käydään katsomassa kerran, eikä niillä sen jälkeen ole suurta merkitystä. Sitäkin tärkeämmäksi nousee sisältö ja säännönmukaisuus. Jos seura tai sivujen päivittäjä ei kerro seuran tapahtumista, kuka sitten? Kukaan ei tee asioita puolestamme. Jos emme saa toimillemme kaikua tai huomiota, on syytä katsoa peiliin.

Elävän kuvan osuus verkkosivuilla tulee kasvamaan räjähdysmäisesti. Jo nyt on saatavilla lukuisia ilmaisia sovelluksia, joille itse kuvattu materiaalia on helppo editoida. Niin kuin kaikessa tiedottamisessa, säännöllisyydestä on syytä pitää kiinni. Vuoden takainen klippi hallissa pelatusta junioriturnauksesta ei ole säännöllisyyttä.

Miksi ihmiset käyvät tietyillä verkkosivuilla? Siksi, että niitä päivitetään. Miksi ihmiset eivät käy tietyillä verkkosivuilla kuin kerran pari? Siksi, että niitä ei päivitetä. Totuus ei ole sen kummempi.
Tämä seikka on erittäin helppo todistaa käytännössä. Ottakaa käyttöönne jokin monista ilmaisista verkkosivujen ns. tracking-ohjelmista, ja verratkaa tilannetta ennen ja jälkeen jonkin asian uutisoinnin.

Esimerkki:
Urheiluseuran verkkosivut olivat periaatteessa toimivat. Informaatio löytyi, kun jaksoi kaivaa, mutta varsinaisia uutisia seuran toiminnasta ilmestyi vain muutaman kerran vuodessa. Lähinnä ne käsittelivät kauden päätösjuhlaa ja vuosittain järjestettävää junioriturnausta. Verkkosivut oli kytketty tracking-systeemiin, joten kävijäinformaatio oli päivittäin käytettävissä. Sivuilla oli n. 1000 kävijää kuukaudessa. Näistä kävijöistä vain 15 % oli uusia, joten seura ei selvästikään tavoittanut ihmisiä oman toimintapiirinsä ulkopuolella. Uusista kävijöistäkin vain 10 % palasi sivuille seuraavan kahden kuukauden kuluttua.

Eräs seuran aktiiveista päätti alkaa kuvaamaan muutamaa seuran joukkueiden ottelua pari kertaa kuukaudessa. Klipeistä paistoi tietty kotikutoisuus läpi, mutta samalla ne kuvasivat erittäin hyvin seurassa vallitsevaa hyvää henkeä ja meininkiä. Videoklippien alustaksi valittiin ilmainen lähetysalusta ja niitä ilmestyi sivuille kuvaajan toimesta joka toinen viikko. Samalla seura päätti alkaa julkaisemaan ”Tapahtuu tällä viikolla” -verkkokolumnia valmennuspäällikön toimesta.

Vaikutukset kävijämääriin olivat dramaattiset. Tuhannesta kävijästä pompattiin hetkessä 2500 kävijään kuukaudessa, ja mikä tärkeintä, näistä oli 60 % uusia kävijöitä, joista 45 % palasi takaisin sivustolle seuraavan kahden kuukauden aikana. Tämä kasvu johtui luonnollisesti siitä, että myös vastustajajoukkueita ja heidän sidosryhmiään kiinnosti käydä katsomassa kuinka oma seura oli pelannut.

Kuinka paljon aikaa ja resursseja seuralta meni näihin toimenpiteisiin? Seura-aktiivilta (joka muutenkin olisi ollut peleissä mukana) kahden ottelun kuvaaminen sekä 2 tuntia kuukaudessa videoklippien editointiin. Valmennuspäälliköltä puoli tuntia viikossa listatessaan seuran viikon tapahtumat ”Tapahtuu tällä viikolla” -palstalle. Neljän tunnin työllä kuukaudessa seura moninkertaisti verkkosivujen kävijämääränsä, pystyi perustelemaan yhteistyökumppaneilleen todellisen muutoksen seuran kiinnostavuudessa, sai paljon positiivista julkisuutta ja uusia ystäviä sellaisistakin paikkakuntalaisista, jotka eivät vielä olleet seuran toiminnassa mukana.


Tiedottaminen ei ole mitään salatiedettä. Muutamalla tunnilla kuukaudessa saa jo ihmeitä aikaiseksi. Toiston uhallakin: voimme tehdä vaikka kuinka loistavia asioita seurassa, meillä on hauskaa ja jäsenistö viihtyy. Mitä, jos meillä olisi tuplasti resursseja tehdä näitä kivoja asioita? Hyvällä ja säännöllisellä tiedottamisella meillä on mahdollisuus saavuttaa nuo resurssit huomattavasti helpommin kuin vetäytymällä omaan kuoreemme.

Yhteisöpalvelut

Ovat erinomainen lisä seuran perustiedottamiseen, nimenomaan sen tukemiseen. Seuran ei tulisi kuitenkaan keskittää koko viestintää yhteisöpalveluihin. Ensiksikin se saattaa ihmiset eriarvoisiin tilanteisiin. Kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuus käyttää kaikkia palveluita teknisistä tai taloudellisista syistä. Sähköposti kaikessa kliinisyydessään ei ehkä vetoa jokaiseen ikäluokkaan, mutta täsmällisenä tiedonvälittäjänä se pitää edelleen pintansa. Seura ei voi myöskään muuttaa tiedottamislinjaansa välineestä riippuen. Ei ole kovin pitkäjänteistä, taloudellisesti järkevää tai selkeää kertoa samasta asiasta moneen eri kertaan riippuen yhteisöpalvelun luonteesta.

On siis pelkästään positiivista, mikäli seuran toiminta kiinnostaa ja siitä puhutaan eri palveluissa. Kerro tärkeät asiat seuran verkkosivuilla ja sähköpostilla, ja anna tarinan jatkaa elämäänsä verkossa. Älä missään nimessä lähde kommentoimaan tai oikomaan seuran asioita näissä palveluissa. Se on loputon suo. Tietenkin faktavirheet (esimerkiksi väärä ottelun alkamisaika), jotka vaikuttavat seuran päivittäiseen toimintaan, kannattaa oikaista.


TV ja radio

Eivät välttämättä kosketa tavallista suomalaista perusseuraa kuin ajoittain. TV:n rooli on valtakunnallisesti merkittävä, mutta urheilullisin perustein tapahtuvat raportoinnit rajoittuvat Veikkausliigan ulkopuolella lähinnä Naisten Liigan avaus- ja päätöskierrokselle, Ykkösen nousukarsintoihin, Suomen cupin tuhkimotarinoihin tai junioriturnauksiin. Näitä asioita käsitellään tuonnempana kohdassa ”Parrasvaloissa”.


Printtimedia

Seuran viestinnästä vastaavien henkilöiden tärkein tehtävä on luoda hyvät ja toimivat suhteet paikallislehdistöön. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla tämä yhteistyö on kullan arvoista. Muutama suomalaisseura on onnistunut tässä erittäin hyvin. Asiasta lisää kohdassa: ”Paikallinen media.”

Jaa: