Löysitkö etsimäsi

Ota yhteyttä

Varainhankinta

 

Varainhankinnalla edistetään yhdenvertaisuutta

Lasten ja nuorten urheiluharrastusten kustannukset nousevat vuosi vuodelta. Samaan aikaan liikunnallisen elämäntavan edistäminen ja harrastustoiminnan kehittäminen ovat tärkeitä asioita monista yhteiskunnallisista näkökulmista tarkasteltuna. Harrastamisella voidaan edistää monipuolisesti lasten ja nuorten hyvinvointia sekä yhteisöllisyyttä ja ehkäistä syrjäytymistä.

Valtion liikuntaneuvoston, valtion nuorisoneuvoston sekä Nuorisotutkimusseura ry:n tekemän Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimuksen mukaan heikoksi koettu taloudellinen tilanne vaikuttaa merkittävästi lasten ja nuorten harrastamiseen. Kustannusten noustessa osallistumisen lisääminen vaikeutuu jatkuvasti. Suurten kausimaksujen myötä voi moni lahjakaskin lapsi ja nuori jäädä kokonaan toiminnan ulkopuolelle, jolloin seuroissa harrastamisesta muodostuu vain harvojen etuoikeus.

Tehokas varainhankinta on yksi merkittävä keino seurojen toiminnan edistämisessä ja harrastamismahdollisuuksien tarjoamisessa entistä useammille pienempien osallistumismaksujen ansiosta. Onnistuneella varainhankinnalla on suuri merkitys pelaajilta kerättävien kausimaksujen suuruuteen.

Varainhankinnan hyödyt

1. Pienemmät toimintakulut – pienemmät osallistumismaksut
2. Personoitu, oman brändin mukainen varainhankinta on osa seuran markkinointia
3. Edustusseuran markkinointi varainhankinnan avulla kerryttää lisää katsojia ja tuloja
4. Tavoitteellinen ja yhtenäinen varainhankinta sitouttaa seuran toimijoita ja yhtenäistää toimintaa
5. Oikean kumppanin kanssa varainhankinta on vaivatonta ja täysin riskitöntä

Varainhankinta on toimivaa ja tarkoituksenmukaista, kun sen toteuttamiseen ei kulu liikaa resursseja, eikä sen ylläpitäminen muodostu liian suureksi taakaksi toimijoille. Tehokkuuden lisäksi toimiva varainhankinta nivoutuu yhteen seuran markkinoinnin ja brändin kanssa, jolloin sen myötä saadaan toimintaan enemmän osallistujia ja peleille lisää katsojia. Markkinoinnin ja varainhankinnan tukiessa toisiaan koko koneisto edesauttaa brändin rakennusta, osallistujien toimintaan sitoutumista ja eri tasojen toimijoiden yhteistyötä, jolloin kaikki hyötyvät.


ESIMERKKI 1:

Juniorijoukkue kerää varoja toimintaansa seuran brändin mukaiseksi personoidulla Futis-arvalla. Arpa itsessään toimii mainoksena seurasta, sen toiminnasta ja edustusjoukkueen peleistä. Edustuksen peleihin saadaan lisää katsojia, joka taas motivoi edustusjoukkueet yhteiseen hankkeeseen mukaan.
Seuran yhtenäisyyttä voi lisätä esimerkiksi siten, että juniorijoukkueet toimivat kauden aikana otteluissa pallopoikina sekä arpamyyjinä tapahtuman sisäänkäynnillä, puoliajalla ja kahvion yhteydessä.

Varainhankinta omasta verkkokaupasta

Eventio Group tarjoaa helppokäyttöiset, oman brändin mukaiseksi personoitavat varainhankintatuotteet. Palvelu sopii kaiken kokoisille seuroille, ja voit valita juuri teidän seurallenne sopivat keinot, kuten lipunmyynnin, fanituotekaupan ja viihteelliset varainhankintakeinot, kuten arpajaiset. Oman brändin näköisestä verkkokaupasta voit myydä niin pääsyliput, kausikortit, väliaikatarjoilut kuin erilaiset fani- ja tukituotteetkin. Verkkokaupan luonti ja personointi tehdään ilman perustamiskustannuksia.

Kun kaikki tuotteet ovat myynnissä samalla sivustolla, pystyt tarjoamaan kattavasti yhdellä silmäyksellä kannattajallesi kaikki tuotteet. Yhteiskunnan digitalisoituessa ja ihmisten viettäessä yhä enemmän aikaa verkossa, on ainoastaan järkevää näkyä siellä, missä kannattajat jo valmiiksi ovat. Teknologian kehittyessä myös varainhankinnan kehittäminen on välttämätöntä, ja digitaalisten palvelujen tarjoaminen kannattajille suorastaan elinehto.

Verkkokauppaa on helppo markkinoida myös fyysisissä painotuotteissa, kuten ottelulehtisissä ja yhteistyökumppaneiden materiaaleissa esimerkiksi ohjaamalla sivustolle QR-koodin avulla.

Kaapokauppa
Personoitu verkkokauppa tukee seuran brändiä aina lipunmyynnistä fanituotemyyntiin asti.


ESIMERKKI 2:

Esimerkkiseura myy tapahtumaliput, fanituotteet ja arvat omasta, brändiä tukevasta verkkokaupastaan. Seura jakaa linkin verkkokauppaan tapahtumalippujen tullessa myyntiin. Peleistä kiinnostuneet näkevät samalla koko seuran tarjonnan ja kannatusmahdollisuudet, ja klikkaavat helposti ostoskoriin tukituotteet lipun oston yhteydessä.

Futis-arpa

Suomen Palloliiton ja Eventio Groupin yhteistyöarpa Futis-arpa on jalkapalloteemainen arpa, jonka avulla varainhankinta on tehokasta, verotonta, riskitöntä ja tuottoisaa. Futis-arpa on osa Lyhty-arpajaisia. Arpajaisten päävoittoina on autoja, veneitä ja unelmalomia, ja muita voittoja aina yli 100 000 kpl. Kiinnostavien palkintojen ansiosta arpaa on helppo myydä. Futis-arpa on jalkapalloseurojen ja –joukkueiden virallinen varainhankintaväline. Futis-arpaa saavat myydä ainoastaan Suomen Palloliiton jäsenseurat ja joukkueet.

Lyhty-arvan saat myös personoituna oman seurasi mukaiseksi. Arpojen mukana saat markkinointimateriaaleja toiveidesi mukaan myynnin tueksi.

Futis-arvatVuoden 2020 Futis-arpa.

Varainhankinnan muistilista

1. Pidä huolta, että varainhankinnassa on mukana riittävä määrä aktiivisia henkilöitä, jotta työ ei kuormita liiallisesti yksittäisiä henkilöitä.
2. Valitse sellaiset varainhankintakeinot, jotka tukevat brändisi tunnettuutta ja muistuttavat toiminnastanne kannattajia jokaisella kontaktipisteellä. Valjasta varainhankinta osaksi markkinointikokonaisuuttasi.
3. Varainhankinnan kumppaniksi on luonnollista valita toimija, joka jakaa samankaltaiset arvot kanssasi, ja jonka tavoitteet ovat toimintasi tukemisessa.

Eventio Group on yleishyödyllisten yhdistysten ja urheiluseurojen omistama yhtiö, jonka tavoitteena on lasten ja nuorten liikunta- ja harrastustoiminnan tukeminen ja yhdenvertaisuuden edistäminen.


Lähteinä käytetty:
Oikeus liikkua. Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus 2018 (Tiina Hakanen & Sami Myllyniemi & Mikko Salasuo)
Drop-out vai throw-out? Tutkimus lasten ja nuorten liikuntaharrastusten kustannuksista (Kari Puronaho, Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2014:5)

Jaa: